سلامت نوزاد و کودک

معرفی ۸ روش برای علاقه‌مند کردن کودکان به خوراک سالم

اگرچه غذا خوردن از لذت‌های زندگی به شمار می‌رود، اما علاقه‌مند کردن کودکان به خوراک سالم یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های والدین در جهت رشد کودک است. از آن جایی‌که کودکان عادات غذایی متفاوتی نسبت به بزرگسالان داشته و ممکن است نسبت به بسیاری از مواد غذایی همچون سبزیجات از خود بی‌میلی نشان دهند. لذا انتخاب و علاقه‌مند کردن کودک به غذاهایی که هم از مواد مغذی برخوردار بوده و هم برای او جذاب باشد، بسیار چالش‌برانگیز است.

ممکن است کودک نسبت به مصرف لبنیات، گوشت و یا سبزی بی‌میلی نشان دهد، لذا اصرار مادر برای علاقه‌مند کردن کودکان به خوراک سالم می‌تواند با واکنش کودک و پیچیده‌تر شدن مشکل همراه شود. این امر بدان دلیل است که کودکان در سنین پایین نسبت به نیاز بدن خود آگاهی نداشته و تنها به مسائلی همچون طعم یا ویژگی‌های ظاهری غذا توجه می‌کنند.

علاقه‌مند کردن کودکان به خوراک سالم

وجود یک خاطره بد از طعم غذا، می‌تواند باعث شود که کودک تا سالیان سال میل و ذائقه خود را نسبت به خوردن غذاهای سالم از دست بدهد که ممکن است با مشکلات گوارشی و اختلال در رشد کودک همراه شود. به همین دلیل کارشناسان تغذیه کودک به دنبال ترفندها و روش‌هایی برای علاقه‌مند کردن کودکان به خوراک سالم هستند؛ از این‌ رو تصمیم گرفته‌ایم؛ ۸ مورد از مؤثرترین روش‌ها را در این مقاله باهم مرور کنیم:

1. ترکیب سبزیجات با غذاهای گوشتی برای علاقه‌مند کردن کودکان به خوراک سالم

به‌ طور کلی کودکان تمایل بیشتری به غذاهای گوشتی (به‌ویژه فست فودها) نسبت به خوردن سبزیجات و صیفی‌جات از خود نشان می‌دهند. دلیل این امر را می‌توان در طعم و مزه غذا جست‌وجو کرد که باعث می‌شود؛ خوردن غذای گوشتی در نظر کودک جذاب‌تر جلوه کند. شکل و ظاهر غذاها و تبلیغات نیز می‌تواند بر روی نگرش و علاقه‌مند کردن کودکان به غذا خوردن تأثیرگذار باشد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نشانه های آبله مرغان در کودکان را بخوانید.

از دست ندهید  علت پوست پروانه ای (EB) چیست؟ معرفی روش‌ های مراقبت و درمان پوست پروانه ای

اگر کودک شما نسبت به مصرف سبزی‌ها از خود بی‌علاقگی نشان می‌دهد؛ یکی از گزینه‌های پیش روی شما ترکیب انواع سبزی و صیفی‌جات با غذا است. گزینه‌هایی همچون پیتزای سبزیجات و اضافه کردن سبزی‌های خرد شده به پاستا، تهیه سبزی‌پلو به‌جای پلوی ساده و تهیه خوراک‌هایی که ترکیبی از گوشت، سیب‌زمینی، نخودفرنگی، هویج، اسفناج و دیگر سبزیجات هستند؛ می‌تواند به شما برای متقاعد کردن فرزندتان نسبت به خوردن غذاهای سالم کمک کند.

. ترکیب سبزیجات با غذاهای گوشتی برای علاقه‌مند کردن کودکان به خوراک سالم

همچنین سعی کنید به همراه وعده غذایی کودک مقداری سالاد سرو کرده و آن را به‌ عنوان بخشی از غذای اصلی در نظر وی تثبیت کنید. از سوی دیگر ممکن است، کودکان تنها نسبت به برخی حبوبات یا سبزی‌های خاص بی‌میل باشند، برای رفع این مشکل می‌توانید مواد غذایی را به‌ صورت خرد شده یا پوره به غذای کودک اضافه کنید.

۲. به ظاهر غذا اهمیت بدهید

با ترکیب رنگ‌ها و یا ایجاد اشکال متنوع می‌توان به میزان قابل‌ توجهی در علاقه‌مند کردن کودکان به غذا خوردن موفق بود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله سندرم آنجلمن چیست؟ را بخوانید. تزیین غذا به شکل انواع حیوانات، عروسک، خانه و یا شخصیت‌های کارتونی می‌تواند، اشتهای کودک را چندین برابر کند. سعی کنید همیشه از عنصر تنوع در غذاهای خود برای کودکان بهره برده و بافت و شکل غذا را در هر نوبت تغییر دهید.

به ظاهر غذا اهمیت بدهید

اگر کودک در کتاب داستان و یا کارتون مورد علاقه خود ظرف غذا را به شکل خاصی دیده است، سعی کنید از شیوه تزیین آن الگوبرداری کرده و کودک خود را ترغیب به خوردن غذا کنید. با کمی خلاقیت نیز می‌توان بسیاری از سبزیجات همچون کلم بروکلی، گوجه، فلفل دلمه‌ای و همین‌طور میوه‌هایی همچون سیب، موز، کیوی و… را به اشکال مختلف برش زده و تجربه جدیدی در غذا خوردن برای کودک فراهم کرد.

از دست ندهید  چگونه می‌توان به افزایش وزن کودکان کمک کرد؟ + معرفی 6 راه کاملا موثر و سالم برای افزایش وزن کودک

۳. برای علاقه‌مند کردن کودکان با هم غذا درست کنید

کودکان علاقه بسیاری به الگوبرداری از والدین خود دارند. همچنین از بازی کردن با ظروف و وسایل آشپزخانه لذت می‌برند؛ بنابراین برای علاقه‌مند کردن کودکان به غذا خوردن تا جایی که ممکن است؛ سعی کنید هنگام آشپزی کودکتان را در کنار خود داشته باشید و به او اجازه دهید در فرایند آماده‌سازی غذا با شما مشارکت کند. ایجاد جذابیت و تفریح در این‌ بین می‌تواند کودک را سر ذوق بیاورد؛ چرا که نسبت به غذایی که خود در درست کردن آن مشارکت داشته؛ واکنش مثبتی نشان خواهد داد.

برای علاقه‌مند کردن کودکان با هم غذا درست کنید

۴. جلوی هله‌هوله را بگیرید

اگر چه بزرگ‌سالان می‌توانند در طول شبانه‌روز تنقلات و خوراکی‌های کوچکی را به‌کرات مصرف کنند، اما اجازه دادن به کودک برای این کار باعث کور شدن اشتها و بی‌میلی به وعده اصلی غذایی می‌شود. برای علاقه‌مند کردن کودکان به غذا خوردن به‌ جای استفاده از خوراکی‌های کوچک در دفعات متعدد از میان وعده‌های سالم و مغذی استفاده کنید.

جلوی هله‌هوله را بگیرید

همچنین سعی کنید تا حد ممکن بین وعده اصلی و ریزه‌خوری فرزند خود فاصله بیندازید، برای این کار بهتر است؛ حداقل ۱ تا ۲ ساعت قبل از غذا به کودک خوراکی ندهید. اگر هم قصد دارید کودک را با خوراکی‌های کوچک سرگرم کنید، از تنقلات سبک و مغذی مثل میوه خشک‌شده، ذرت بوداده یا دسرهای میوه‌ای استفاده کنید.


۵. جذابیت و تفریح را فراموش نکنید

یکی از اصلی‌ترین راه‌های علاقه‌مند کردن کودکان به غذا خوردن، همراه کردن آن با بازی و سرگرمی است. اگر کودک غذا خوردن را به چشم تفریحی شاد و مفرح نگاه کند، در خوردن غذاهای سالم نیز از خود اشتیاق بیشتری نشان خواهد داد. استفاده از یک کاراکتر یا شخصیت کودکانه یا قهرمان‌های داستان‌ها و انیمیشن‌ها می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود. تشبیه کردن فرایند غذا خوردن به تفریحات مختلف و یا گذاشتن نام‌های جالب و خنده‌دار بر روی برخی غذاها می‌تواند علاقه کودک را تشدید کند. استفاده از شعر و ترانه نیز در حین غذا خوردن می‌تواند در کودک ایجاد انگیزه کند.

جذابیت و تفریح را فراموش نکنید

۶. به زمان‌بندی غذا توجه کنید برای علاقه‌مند کردن کودکان

کودکان احتیاج دارند هر سه یا چهار ساعت غذا یا خوراکی بخورند، تنظیم این بازه زمانی با وعده‌های اصلی کار دشواری است اما با این کار نظم بیشتری به غذا خوردن کودک می‌دهید. سعی کنید میان وعده‌های در نظر گرفته‌شده برای کودک شامل انواع میوه، لبنیات، نان و آب کافی باشد تا نه‌ تنها نیاز کودک به پروتئین، ویتامین و کربوهیدرات‌های لازم تأمین شود، بلکه همانند مکملی برای تغذیه کودک عمل کند. همچنین می‌توانید بسیاری از برنامه‌های تفریحی و کودکانه را پس از میان وعده‌های غذایی در زمان‌بندی روزانه خود قرار دهید و به کودک بقبولانید که برای انجام سرگرمی موردنظر، ابتدا لازم است تا میان وعده خود را بخورد.

 به زمان‌بندی غذا توجه کنید برای علاقه‌مند کردن کودکان

۷. کودک را هرگز مجبور یا سرزنش نکنید

کودکان به‌ویژه در سنین ۳ تا ۵ سالگی به دلیل دنیای کودکانه خود ممکن است نسبت به اتفاقات و برنامه‌های والدین مخالفت نشان دهند و بازی را بر انجام اموری همچون غذا خوردن ترجیح دهند. والدین نیز به جهت بر هم نخوردن برنامه زمانی خود سعی در مجاب کردن کودک به پیروی از زمان‌بندی دارند، اما باید توجه داشت که مجبور کردن کودک به غذا خوردن در زمانی که میلی به غذا ندارد و یا سرزنش نسبت به بدغذایی کودک می‌تواند واکنش منفی از جمله بیزاری و نفرت نسبت به غذا خوردن را به دنبال داشته باشد.

از دست ندهید  علائم و نشانه های آبله مرغان در کودکان چیست؟ + معرفی و بررسی عوارض و راه های پیشگیری از آبله مرغان

برای علاقه‌مند کردن کودکان به غذا خوردن بهتر است، کودک را به حال خود رها کرد تا پس از دست کشیدن از بازی و تفریح خود، آزادانه تقاضای وعده غذایی کند. هر چند بهتر است نگذارید این موضوع به عادت در کودک تبدیل شود. غذا خوردن تمام اعضای خانواده در کنار یکدیگر جزء نکات مثبت در رشد و تربیت کودک است که باید تا حد امکان رعایت شود.

۸. برای علاقه‌مند کردن کودکان غذاهای جدید را آهسته‌آهسته معرفی کنید

جهت علاقه‌مند کردن کودکان به غذا خوردن بهتر است برای معرفی برخی غذاها به کودک به‌ آرامی عمل کنید. اغلب کودکان به‌ یک‌ باره نسبت به غذاهای گوشتی و فست‌فود علاقه وافری نشان می‌دهند؛ یکی از اشتباهات والدین این است که تمامی این غذاها را در بازه زمانی کوتاه به کودک معرفی می‌کنند. باید سعی کرد چنین غذاهایی را رفته‌رفته به کودک معرفی کرد تا علاقه وی نسبت به خوراکی‌های مغذی همچون لبنیات و سبزیجات از بین نرود.

این کار همچنین می‌تواند باعث تنوع غذایی کودک شود و هر از چند گاهی لازم است تا برای فرزند خود غذایی جدید تهیه کنید تا اشتیاق دوباره برای خوردن غذاهای سالم در وی ایجاد شود. از سوی دیگر این کار می‌تواند در قالب تشویق و جایزه صورت گیرد؛ بنابراین می‌توانید در ازای رفتار خوب فرزند خود در موقعیت خاص وعده غذایی جدید و دوست‌داشتنی‌اش را به او بدهید.


نظرات کارشناس و متخصص تغذیه جهت علاقه‌مند کردن کودک نسبت به مصرف غذاهای سالم چیست؟

با وجود تمام این نکات استفاده از نظرات یک کارشناس و متخصص تغذیه کودک جهت علاقه‌مند کردن کودک نسبت به مصرف غذاهایی که برای رشد او لازم بوده اما به آن بی‌علاقه است؛ بسیار کمک‌کننده خواهد بود. پیدا کردن نکاتی از این‌ دست محدود به موارد بالا نمی‌شود و می‌توانید با کمی مطالعه و جست‌وجو، روش‌های جدیدی برای علاقه‌مند کردن کودکان به غذا خوردن بیابید.

از دست ندهید  درمان فوری تنبلی چشم کودکان

توجه داشته باشید که بخش عمده‌ای از این روش‌ها، راه‌کارهایی روانی و ذهنی هستند و نیازمند تغییر در ذهنیت کودک است. شما نیز ممکن است در این مسیر ملزم به رعایت نکات و یا تغییر در رفتار و برنامه‌های خود باشید؛ بنابراین در گام اول سعی کنید دلایل بی‌میلی و بی‌علاقگی کودک خود را شناسایی کرده و عواملی که تشدیدکننده این موضوع هستند را از میان بردارید. سپس با توجه به ویژگی‌های رفتاری و خلقیات فرزند خود به دنبال شیوه‌ها و راهکارهای متناسب با نیاز فرزندتان برای خوردن غذاهای سالم باشید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با علاقه‌مند کردن کودکان به خوراک سالم آشنا شدید.همچنین از 8 روش آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا