سلامت بانوان در بارداری

بررسی و آشنایی با هفته نوزدهم در بارداری + وضعیت جنین، علائم مادر و تغذیه در هفته نوزدهم بارداری چگونه است؟

در هفته نوزدهم بارداری احتمالاً برای سونوگرافی تحت نظر پزشک قرار می‌گیرید. اکثر والدین این آزمایش را فرصتی برای تشخیص جنسیت نوزاد می‌دانند. در این هفته جنین رشد بیشتری کرده و بیشتر اعضای بدن او قابل‌مشاهده است. شما از تمام تحولاتی که در هفته نوزدهم بارداری اتفاق می‌افتد شگفت‌زده خواهید شد. مهم است که با مسائل مربوط به هفته نوزدهم مانند علائم، تغذیه مادر و … آشنا شوید. پس در این مقاله با ما همراه باشید.


فهرست مطالب


بررسی وضعیت رشد جنین در هفته نوزدهم بارداری

وقتی در هفته نوزدهم بارداری هستید، جنین تقریباً به‌اندازه یک انبه است که هنوز به رشد خود ادامه می‌دهد. قد او در این هفته حدود ۲۳ سانتیمتر است و وزن حدودی او تنها حدود ۳۰۰ گرم است. در این هفته موهای سر او قابل مشاهده است. در این هفته، پوست شروع به تولید یک پوشش مومی به نام ورنیکس کازئوزا (ماده سفید پنیری‌شکل مومی که بدن نوزاد را می‌پوشاند) می‌کند. این پوشش به‌عنوان یک روان‌کننده برای حرکت در زمان زایمان عمل می‌کند. همچنین از عفونت جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند دمای بدن تنظیم شود.

ورنیکس که از روغن‌های ترشح‌شده توسط پوست، سلول‌های مرده و لانوگو (موهای نازکی که بدن را می‌پوشاند)، ترشح می‌شود، از پوست چنین در برابر اثرات شناور شدن در مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند. بیشتر ورنیکس قبل از تولد ناپدید می‌شود اما نوزادان نارس اغلب با پوششی از ورنیکس زیاد متولد می‌شوند.  در حدود هفته ۱۹ بارداری، جنین به‌صورت منظم شروع به خوابیدن و بیدار شدن می‌کند و ممکن است با حرکت و سروصدا از خواب بیدار شود. همچنین ناخن‌های کوچکی در نوک انگشتان دست‌ و پا ایجاد می‌شوند.

بررسی وضعیت رشد جنین در هفته نوزدهم بارداری

در هفته نوزدهم بارداری، اگر جنین دختر باشد، سیستم تولیدمثل او کامل شده است. واژن، رحم و لوله‌های رحم یا فالوپ همه در جای خود هستند و تخمدان‌ها بیش از شش میلیون سلول اولیه دارند. هنگامی که او به دنیا می‌آید، این تعداد به حدود یک میلیون کاهش می‌یابد. اگر جنین پسر است، بیضه‌های او شکل گرفته‌اند و از هفته ۱۰ بارداری، تستوسترون ترشح می‌کنند. رشد اندام‌های تناسلی خارجی همچنان ادامه دارد.

از دست ندهید  چگونه زایمان طبیعی خوب و راحت داشته باشید؟ + بررسی ۹ توصیه‌ی کاربردی برای داشتن زایمان طبیعی خوب و راحت

هفته نوزدهم بارداری و حرکات جنین

شاید هیچ تجربه‌ای برای مادر باردار مانند حس کردن حرکت جنین خوشحال‌کننده نباشد. این لحظه شیرین برای اولین بار بین هفته‌ ۱۶ تا هفته ۲۲ بارداری اتفاق می‌افتد. معمولاً در هفته نوزدهم بارداری حرکات جنین قابل احساس است البته به علت ظریف بودن دست و پا، حرکات جنین را فقط مادر احساس می‌کند و شریک زندگی قادر به دیدن و یا لمس کردن آن از روی شکم نیست.

توصیه می‌شود که با الگوی حرکات فرزند خود آشنا شوید. این حرکات تا زمان به دنیا آمدن نوزاد ادامه دارند. اگر فکر می‌کنید حرکات فرزند شما کمتر از حد معمول شده است یا الگوی حرکات او تغییر کرده است، به ماما یا پزشک خود مراجعه نمائید تا معاینات لازم انجام شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله سونوگرافی آنومالی چیست را بخوانید.

بررسی بدن مادر در هفته نوزدهم بارداری

در طول سه ماهۀ دوم و سوم بارداری ممکن است به چند دلیل دچار سرگیجه شوید. سرگیجه ممکن است به دلیل فشار خون پایین، کم‌خونی یا نشانۀ نیاز بیشتر بدنتان به غذاهای انرژی‌زا باشد. بهتر است در مورد علت سرگیجه با پزشکتان صحبت کنید. همچنین طی این هفته از آنجا که دمای داخلی بدن شما قدری بالاتر است، امکان دارد به راحتی عرق کنید و احتمالاً برخلاف دیگران نیازی به پوشیدن چند لایه لباس نخواهید داشت.

انقباضات کاذب رحم یا همان انقباضات براکستون هیکس از این هفته آغاز خواهد شد؛ نگران نباشید، اینها نشانۀ شروع زایمان نیست. شاید شگفت‌زده شوید اگر بدانید که در هفتۀ ۱۹ کودک می‌تواند صدای شما را بشنود و این زمان مناسبی برای شروع به صحبت کردن با اوست؛ اگر می‌توانید همسرتان را نیز در این لذت شریک کنید. در این مقطع زمانی شما تمرکز زیادی روی کودکتان دارید و علاقۀ چندانی نسبت به سایر اتفاق‌ها نخواهید داشت. همچنین اگر شما مستعد ابتلا به افسردگی هستید یا سابقۀ اختلالات روانی دارید، ممکن است این زمان برای شما کمی استرس‌زا باشد. اگر احساس خوبی ندارید، برای داشتن اطمینان و حمایت، از پزشکتان کمک بخواهید.

از دست ندهید  بررسی و معرفی محاسبه سن بارداری به روش‌های مختلف + سونوگرافی تشخیص سن حاملگی در هفته چندم انجام میشود؟

عوارض شایع بارداری در هفتۀ نوزدهم چیست؟

عوارض هفتگی در مورد همۀ زنان به یک میزان و یکسان نخواهد بود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله محاسبه سن بارداری را بخوانید. اما عوارض رایج و معمول بارداری برای بیشتر زنان طی هفتۀ ۱۹ شامل موارد زیر است:

تغییرات پوستی

لکه‌های تیره‌ای که ممکن است روی بینی، گونه‌ها و پیشانی خود داشته باشید، یک مشکل شایع دوران بارداری است که به آن «کلواسما یا ماسک بارداری» می‌گویند. هورمون‌ها مسئول این لکه‌ها هستند که روی برخی از زنان باردار تأثیر می‌گذارند.

هورمون‌های بارداری همچنین مسئول خط سیاه هستند؛ خط تیره‌ای که از شکم شما به سمت استخوان ناحیه تناسلی‌تان می‌رود. پس از زایمان، هر دو به‌تدریج محو می‌شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند رنگ‌دانه‌های پوست شما را حتی به مقدار بیشتری تیره کند، بنابراین حتماً از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

درد پایین کمر

کمردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات در دوران بارداری است، به‌ویژه زمانی که جنین رشد زیادی کرده است. این درد به دلیل رشد رحم و تغییرات هورمونی در بدن است. با تغییر مرکز ثقل، رحم منبسط شده و ماهیچه‌های کمر شما را تحت‌فشار قرار می‌دهد. شما می‌توانید برخی اقدامات را برای تسکین کمردرد انجام دهید. این اقدامات عبارت‌اند از:

  • تمرین‌های کششی و تقویتی عضلات کمر
  • پوشیدن لباس‌های حمایتی از شکم
  • استفاده از پدهای گرم‌کننده برای تسکین درد ماهیچه‌ها
درد پایین کمر

درد لیگامان گرد

با بزرگ شدن رحم، رباط‌های گردی که آن را حمایت می‌کنند، باید کشیده شوند. گاهی‌اوقات، این رباط‌های کشیده شده باعث درد شدید یا درد مبهمی در قسمت تحتانی شکم شما می‌شوند. این دردها معمولاً در یک‌طرف هستند و وقتی موقعیت بدنی خود را تغییر می‌دهید یا ناگهان بلند می‌شوید، بیشتر به چشم می‌آیند. استراحت معمولاً بهترین تسکین است. اگر درد با تب، لرز، ادرار دردناک یا خونریزی همراه است با پزشک خود تماس بگیرید.

از دست ندهید  معرفی و بررسی راهکارهایی برای باهوش شدن جنین در بارداری

سرگیجه

در این مرحله از بارداری ممکن است احساس ضعف، سرگیجه یا سبکی سر کنید. در صورت احساس ضعف دراز بکشید و استراحت کنید. همچنین، باید آب زیادی نوش جان کنید و در طول روز هیدراته بمانید.

سرگیجه در بارداری

احتقان و خونریزی بینی

در حدود هفته نوزدهم بارداری ممکن است گرفتگی یا آبریزش بینی داشته باشید. سطح هورمون افزایش‌یافته است و بدن شما خون اضافی تولید می‌کند که می‌تواند باعث تورم غشاهای مخاطی بینی شما شود. این اتفاق باعث احتقان و حتی خونریزی بینی خواهد شد.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

انواع خاصی از درد در مراحل اولیه بارداری می‌تواند نشانه سقط‌جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. در روزهای قبل از هفته بیست بارداری ازجمله هفته نوزدهم اگر علائم زیر بروز کند باید به پزشک مراجعه نمود:

  • درد مداوم یا شدید در یک طرف شکم یا درد یک طرف شانه و کتف
  • درد شدید یا گرفتگی در قسمت پایین شکم

درحالی‌که برخی از علائم فقط در زمان خاصی از بارداری ظاهر می‌شوند، اما علائم هشداردهنده زیر ممکن است در هر زمانی رخ دهند، ازجمله:

  • استفراغ طولانی‌مدت یا شدید
  • خونریزی زیاد از واژن
  • ترشحات غیرعادی واژن یا بیشتر از حد معمول
  • سردردهای شدید یا طولانی‌مدت
  • سرگیجه
  • کاهش وزن
  • تب و لرز
  • درد و سوزش هنگام ادرار
  • احساس تنگی نفس، سرگیجه و ضعف یا ضربان قلب بالا

سونوگرافی در هفته نوزدهم بارداری چگونه است؟

در سونوگرافی هفته نوزدهم بارداری، پزشک تقریباً تمام بدن نوزاد ازجمله مغز، ستون فقرات و قلب را بررسی می‌کند تا مطمئن شود همه اعضای بدن جنین به‌درستی در حال رشد هستند. اگر می‌خواهید جنسیت جنین را بدانید، پزشک می‌تواند به شما این موضوع را اطلاع دهد. البته، انجام سونوگرافی در هفته نوزدهم بارداری تنها چیزی نیست که باید از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنید.

از دست ندهید  ویار بارداری چیست؟ و از چه زمانی شروع می شود؟ + بررسی انواع راه های درمان ویار بارداری

در ویزیت پزشکی هفته نوزدهم فشار خون شما نیز چک می‌شود و اندازه شکم جهت بررسی رشد جنین و رحم سنجیده می‌شود. همچنین معاینه کلی به‌منظور بررسی وضعیت سلامتی شما جهت پیشگیری از بروز هرگونه مشکل انجام می‌شود. احتمالاً باید به دنبال متخصص اطفال نیز باشید. پیدا کردن پزشکی که به او اعتماد دارید، بسیار مهم است زیرا به‌خوبی می‌تواند شرایط نوزاد را بررسی کند و بهترین تجویز را ارائه دهد.

معرفی نکات خود مراقبتی در هفته نوزدهم بارداری

با رسیدن به هفته نوزدهم بارداری، رعایت نکات خود مراقبتی می‌تواند به حس و حال بهتر و سلامت جسمانی شما کمک کند. برخی از این اقدامات به شرح زیر است.

فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید

سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. ورزش برای شما و نوزادتان مفید است. علاوه بر اینکه باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید باعث کاهش درد و تجربه زایمان راحت‌تر می‌شود. اما هر ورزشی برای شما مناسب نیست. اقدامات احتیاطی در هفته نوزدهم بارداری شامل اجتناب از ورزش‌هایی است که خطر سقوط بیشتری دارند (مانند اسب‌سواری)،

فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید

شنا، پیلاتس، یوگا و پیاده روی گزینه‌های عالی برای برنامه ورزشی شما هستند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ورزش کردن در دوران بارداری را بخوانید. هفته نوزدهم بارداری زمان مناسبی برای انجام تمرینات تقویت عضلات کمر است چراکه ازاین‌پس به دلیل بزرگ شدن جنین فشار بیشتری بر عضلات کمر وارد می‌شود و ممکن است باعث کمردرد شود.

به پهلو بخوابید

خوابیدن به پشت از سه‌ماهه دوم بارداری به بعد به ستون فقرات و ماهیچه‌های کمر فشار می‌آورد و همچنین ممکن است رگ‌های خونی پشت را نیز تحت تأثیر قرار دهد. سعی کنید به پهلو بخوابید و هر دو پای خود را خم کنید و یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید. همچنین می‌توانید بالش بارداری را بین دو زانوی خود قرار دهید.

از دست ندهید  فشارخون بالا در بارداری چگونه کنترل و درمان می شود؟ + بررسی راههای پایین آوردن فشار خون بالا در بارداری و کاهش عوارض آن

در گروه‌های بارداری حضور داشته باشید

ارتباط داشتن با سایر مادران باردار چه به‌صورت حضوری و یا به‌صورت آنلاین کمک بزرگی به استفاده از تجربیات همدیگر می‌کند و علاوه بر این در بهبود شرایط روحی و روانی نیز مؤثر است.

تغذیه در هفته نوزدهم بارداری

شما باید از رژیم غذایی سالمی تبعیت کنید تا هم خودتان و هم جنین در فرم عالی باشید. رژیم غذایی سالم می‌تواند احتمال داشتن وزن مناسب هنگام تولد جنین را افزایش دهد و می‌تواند عادات غذایی خوبی را در اوایل زندگی ایجاد کند. رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش علائم حاملگی مانند یبوست، تهوع صبحگاهی و خستگی کمک کند. طیف کاملی از همه گروه‌های غذایی را نوش جان کنید. میوه و سبزیجات باید حداقل یک‌سوم رژیم غذایی شما را تشکیل دهند.

تغذیه در هفته نوزدهم بارداری

شما در هفته نوزدهم بارداری ممکن است غذاهای کمتر و درعین‌حال تعداد وعده‌های غذایی بیشتری را مصرف کنید. اشتهای شما افزایش یافته، بنابراین دریافت کالری از غذاهای سالم بسیار مهم است. رژیم غذایی هفته نوزدهم بارداری شما باید شامل مقدار زیادی پروتئین بدون چربی، میوه، سبزیجات، کربوهیدرات‌های پیچیده و لبنیات پاستوریزه باشد. غذاهای حاوی مواد مغذی ازجمله تخم‌مرغ، ماهی قزل‌آلا، سبزیجات برگ‌دار، آجیل، ماست و جو دوسر را در وعده‌های غذایی خود قرار دهید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با هفته نوزدهم در بارداری آشنا شدید.همچنین از رشد جنین و شرایط مادر و تغذیه ی و مراقبت های لازم آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا انجام اکوی قلب جنین در هفته 19 ضروری است؟

اگر سابقه بیماری قلبی ارثی در خانواده دارید و یا نتیجه غربالگری اول شما مثبت بوده است باید در حوالی هفته 19 بارداری، اکوکاردیوگرافی قلب جنین را انجام دهید.

آیا انجام غربالگری دوم ضروری است؟

بله. تمامی ویزیت ها خصوصا غربالگری ها مهم هستند و باید سر وقت آنها را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا